30 december 2005

Frustraties Chinese kabels

Beste allemaal, een weblog geschreven door Anco.... De eerste tot op heden. Ehh ja normaal gesproken ben ik niet zo schrijverig en lezerig. Maar goed vandaag dan toch omdat ik weer eens zo een dag heb waarbij ik dacht dat 'velen' in Nederland niet weten hoe gecompliceerd of frustrerend een dag in een onderontwikkeld land als Mali kan zijn. Dit keer maar eens van me af schrijven i.p.v. Ewien er mee lastigvallen....

Vandaag zou ik 'even' een netwerkverbinding opzetten op een school voor alle zendingskids van de verschillende zendingsorganisaties in Bamako. De computerbeheerder van de school had al het een en ander voorbereid. Mijn taak zou bestaan uit het connecteren aan internet vanaf ons huis via een draadloze verbinding van 1,1 km naar de school.
Met al mijn ervaring in netwerken van de afgelopen 12 jaar zou dit een routineklusje moeten zijn van een ochtendje werk.

Wel, het is nu avond en het werkt nog steeds niet.... grrrrr... Het relatief eenvoudigst was de draadloze verbinding, 1,1 km valt in de categorie 'erg makkelijk, succes verzekerd'. Maar goed om de radiomodem aan het gebouw te hangen moet je wel pluggen en schroefjes hebben. Dit is altijd moeilijk, want er bestaat in Bamako niet zo iets geweldigs als een Gamma met ruim assortiment. Je moet zoeken in kleine shopjes langs de weg en als ik dan toevallig wat goeds vind dan koop ik er, indien mogelijk, direct 100 bij wijze van spreken, want de volgende keer zijn ze er hoogst waarschijnlijk niet meer.

Al met al radiomodem op het dak van de school opgehangen en verbinding getest: omstreeks 11:30 werkende. Vervolgens moest er een netwerkkabel van het dak naar het computerlokaal op de begane grond. Ongeveer 35m kabel, dat moet prima kunnen. De maximale lengte in Nederland is zo'n 100 meter. We moesten boren door drie dikke betonnen muren, geen goede ladder aanwezig, slechte oude boormachine en boren die ook niet geweldig boren, temperatuur rond 32 graden. ....

Drie uur later kabel geïnstalleerd, connectors aangebracht en testen maar.... Niets geen verbinding???????? Helaas weer zo'n Chinese kabel. Afgelopen jaar heb ik al zoveel problemen gehad met kabels meer dan 30 meter. Bizar, in Nederland heb ik vele kabels in KPN centrales gelegd met lengtes tot 100 meter. Nu gebruikt KPN ook wel heel dure kabels die je zelfs in computerwinkels in Nederland niet kunt kopen.... Maar goed, ik heb ook veel ervaring met normale Nederlandse kwaliteit en heb prima verbindingen aangelegd. Lengtes tot wel 70 meter zijn prima te doen met die kabels.

Goede kabels zijn helaas niet te koop in Bamako. Er is zeer veel Chinese troep op de markt hier. Mijn Malinese vriend Madany zou vanavond weer een andere verkoper aan de deur krijgen die beweert betere kabels te verkopen. We zullen zien.


Wees niet bang dat ik nu accuut naar huis wil, maar soms vraag je je af wat ik aan het doen ben en waarom? Nou laat ik maar zeggen wordt vervolgd, want deze weblog wordt al veel te lang en ik wilde nog veel meer vertellen, waaronder de hoopvolle zaken. Misschien morgen meer.

Geen opmerkingen: