02 november 2005

Feest in Bamako

Het is nog maar enige dagen terug dat ik een Weblog heb geschreven...De komende dagen (vandaag t/m zaterdag) hebben we echter met onze collega's onze jaarlijkse 'gebedsconferentie', zodat er weinig tijd zal zijn om Weblogs te schrijven ;-) Nu kan ik er nog even tijd voor nemen, in alle rust.

Meer rust overigens dan normaal, omdat de Malinezen zich klaarmaken voor HET feest, ter viering van het einde van de Ramandan. Het is opmerkelijk stil op straat, er rijden maar weinig auto's. Ook de moskees laten hun gebruikelijke roep niet horen. Elke (toegewijde) Moslim gaat vandaag toch wel naar de moskee. Buiten lopend is het alsof iedereen zijn adem inhoudt tot de avond, en dan, zegt men, barst het feest los.

Christen of Moslim, het wordt door allen gevierd. Vond ik overigens wel een raar verschijnsel in het begin, dat christenen ook 'vrij namen/wilden' op de dagen van een Moslims feest. En dat zijn er overigens nog al wat het hele jaar door. Deed ons stiekum een beetje denken aan de Fransen ;-)

De afgelopen dagen heb ik een intensieve cursus gevolgd met de naam "Bible storytelling", en dan in chronologische volgorde. Het was een interessante cursus, waarin we niet alleen ingingen op de Bijbel en haar verhalen, maar ook op de zo GROTE verschillen tussen de Westerse, literaire cultuur en de Niet-Westerse, orale cultuur. In het Westen hebben we op het orale vlak veel verloren. In een relationele samenleving als de Malinese zijn verhalen belangrijk, waardoor je elkaars cultuur en gewoonten leert kennen.

Gisteren heb ik gezien hoeveel verschil het maakt als je Bambara (probeert te) spreekt (spreken). Het lukte me, tot mijn eigen genoegen, om de prijs flink naar beneden te halen als ik een taxi nam. Nee, uiteraard heb ik hen geen rib uit het lijf geonderhandeld, maar toch, onderhandelen is een onderdeel van de cultuur in Mali. Je moet het doen, wil je in de ogen van Malinezen 'waardig' worden geacht.

Er is ook triest niews te vermelden: onze kip legt GEEN eieren meer sinds een week. Waarom? Don't know. De leefomstandigheden lijken niet anders, het is zelfs wat kouder aan het worden de laatste tijd. Ik praatte net even met de buren en zij vroegen of de kip misschien ziek is, niet goed uit zijn ogen kijkt?? Again, I don't know, ben helaas geen kippenexpert. Maar het ziet ernaar uit dat er iets niet goed is. Tips op dit vlak zijn uiteraard weer welkom!!

Nou, ik ga nog even aan het werk (als een van de weinige lijkt het ;-), om de dingen af te krijgen voor de conferentie start. Een goede week allen en tot de volgende keer.

Geen opmerkingen: