19 november 2005

Europa wonderland!?

Vrijdag werd ik er weer mee geconfronteerd: de gemiddelde Afrikaan (jong en oud) denkt dat Europa een droomland (nou ja land...) is. Dat de Nederlanders geen zorgen kennen, er geen sprake is van probleemwijken, etcetera.

De nieuwe Nederlandse juf in Bamako vertelde me dat haar Franse leraar verbaasd stond dat ook Nederland moeilijk opvoedbare jongeren kent. Tijdens haar lessen praten ze namelijk over allerlei culturele verschillen tussen een land als Mali en Nederland. In Mali laten sommige ouders hun kind namelijk in de 'gevangenis' plaatsen als ze onhandelbaar zijn. Wij discussiërden er later over, dat het opvoeden van je eigen kinderen toch taak nr. 1 van de ouders is.

In de namiddag bezocht ik mijn Malinese (tiener)vriendinnen bij hun op de compound. Dat geeft zo nu en dan grappige situaties en op deze wijze word ik qua cultuur ook ondergedompeld. Ik zie bij hen meer een stukje van hun achtergrond, opvoeding etc (ze zijn tenslotte in hun eigen omgeving), dan dat ze mij bezoeken aan huis.

Tijdens deze bezoeken neem ik Bambara-literatuur mee en is zij, als het ware, mijn leraar. Het maffe is dat ik vaak beter kan lezen (Bambara is een fonetische taal), zonder er een woord van te begrijpen. Haar leeskwaliteiten zijn wat minder, maar zij begrijpt het weer beter. Grappig stel vormen we zo ;-)

Maar goed, onder de 'lessen' speelt zich van alles af op de compound. Je hebt een vrij uitzicht op de straat en er wordt van links en rechts begroet. Dan komen er weer kinderen voorbij die ze kent en die roept om hen een opdracht te geven. Eén situatie blijft me bij en dat is deze.

Een meisje komt voorbij met een schaal kinderkleren op haar hoofd. Ze roepen haar naar binnen, op de compound. Ze laten haar plaatsnemen op een kruk en met meerdere vrouwen gaan we door de schaal heen, om te zien of er iets moois voor 'Baby' (meisje van ongeveer een jaar) tussenzit. Ondertussen onderhandelen ze over de prijs.

Eén setje vinden ze wel mooi (broek met bijbehorend t-shirtje) en de prijs blijkt 1.250 CFA te zijn (ongeveer 2 euro). Een hoop geld voor de gemiddelde Malinees. Mijn vriendin maakt dan ook de opmerking (in het Frans) dat dat in Europa veel goedkoper is, want Europa is nu eenmaal goedkoper dan Mali. Hoe dat erin geslopen is weet ik niet....Ik antwoord dan ook vriendelijk, maar resoluut, dat dat geheel niet het geval is.

Europa is niet goedkoper dan Mali, ik zou zo snel niet weten op welk gebied. Het pakje wat ze wilden kopen kost in Europa toch al snel 5 – 7 euro. Nou, je had hun gezichten moeten zien. Een en al ongeloof. Dat kon toch niet, want elke Malinees die naar Europa (vooral Frankrijk) vertrekt, komt niet meer terug. Ze moeten het daar wel goed hebben en gelukkig zijn. Niets is vaak minder waar. We hebben een aantal Afrikanen ontmoet in Parijs, tijdens onze Franse studie. Ze zaten opeengepakt in een flatje en zagen er alles behalve gelukkig uit! Maar ja, teruggaan is ook bijna niet mogelijk, want dat betekent gezichtsverlies. Hoezo een dilemma??!!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha Ewien en Anco

dat is wel treurig dat mensen blijven geloven dat Europa het paradijs is - zeker in Fr. is het helemaal niet zo fijn voor Afrikanen - die rellen in Parijs zijn er niet voor niets geweest (was dat jullie oude buurt - die naam kwam me nl bekend voor)
groetjes Jacolien