01 mei 2007

Lang leve de Koningin!

Het is iedere keer weer een enigszins vreemde gewaarwording. Koninginnedag vieren in Mali op een plek waar je je niet echt in Mali waant...Op zo'n receptie / feest wordt je namelijk omringt door Nederlanders, kroketten, haring (overgevlogen vanuit NL) en andere Nederlandse lekkernijen. En ook de locatie neemt geen Malinese vormen aan ;-)


Toch is het altijd weer leuk en gezellig om even onder de Nederlanders te zijn. Ook het volkslied komt langs op een avond als deze, zij het wat happerend en niet altijd helemaal uit volle borst. Gisterenavond werd ik weer even stilgezet bij het zesde couplet dat we zongen...toch bijzonder dat de tekst door de jaren heen hetzelfde is gebleven, terwijl datzelfde van NL niet echt te zeggen is.

Mijn schild ende betrouwen

zijt Gij, o God mijn Heer,

op U zo wil ik bouwen,

Verlaat mij nimmermeer.

Dat ik doch vroom mag blijven,

uw dienaar t'aller stond,

de tirannie verdrijven

die mij mijn hart doorwondt.

Nog even terug naar de verkiezingen, waarover we meerdere malen hebben geschreven. Deze hebben afgelopen zondag plaatsgevonden, zonder al te grote onrust. De resultaten zijn nog niet officieel bekend, maar het ziet ernaar uit dat de huidige president Mali nog een termijn van vijf jaar zal regeren.

Of de verkiezingen eerlijk zijn verlopen is moeilijk te zeggen. Al wordt er wel gezegd dat er met de uitslagen 'indirect' sowieso gesjoemeld is. Door het gebruik van fictieve namen / stembiljetten of via de invloedrijke kanalen zoals het dorpshoofd, de burgemeester of Imam. Geheel doorzichtig zal een en ander nooit zijn.

Opmerkelijk vond ik een opmerking van een Malinees / Nederlandse vriend van ons. Hij zei dat de huidige president ook zonder sjoemelen (in zijn ogen) zou kunnen winnen, maar dit risico simpelweg niet neemt. Want wat als de toch kleine kans om te verliezen werkelijkheid wordt? Ik geloof dat ik de politiek nooit geheel zou begrijpen en zij mij ook niet ;-)

In ieder geval...de uitslagen zullen in de komende twee dagen officieel worden. Ben benieuwd hoe 'anders' dit nieuws gebracht zal worden in bijvoorbeeld de Nederlandse / Europese pers en hier in Mali. Deze twee nieuwsbronnen kunnen namelijk nogal eens gebeurtenissen in Mali op een heel andere manier belichten. We zullen zien...


Geen opmerkingen: