14 februari 2006

Pijn op Valentijn

De titel spreekt wellicht tot de verbeelding...., maar ik denk dat het 'anders ligt' dan je verwacht ;-) Allereerst Valentijn: jawel, ook in de straten van Mali (het 6 na armste land in de hele wereld!!) zie je reclames voor deze – volgens velen – commerciële liefdesdag. 'k Moet zeggen dat ik hierover wel verbaasd was.

De pijn in de titel slaat op spierpijn. Niet alleen in mijn spieren overigens, maar over mijn hele lichaam. Anco gniffelt altijd wat als ik het er 'weer' over heb. Hij vindt namelijk dat ik het mezelf heb aangedaan, dus geen medelijden. En heb ik het mezelf aangedaan? Jazeker, zondag ging ik en vele anderen met mij de jaarlijkse 20 km HHH lopen. De HHH staat voor een soort wandelclub die elke zaterdag de mooie plekken buiten Bamako verkend.

Twintig kilometer dacht ik? Puh, op mijn sloffen. Uiteindelijk heb ik de (van mijn zus gekregen) Tefa's genomen, was blij dat ik mijn sloffen in Nederland had gelaten ;-) Maar goed, 20 kilometer wandelen dus. Laten we nu niet zo heel veel van tevoren hebben getraind, ja dan weet je het wel. Maar mooi was het dit keer wel de tocht. Een afwisselende wandeling, door de velden, door kleine dorpjes, etc.

Maar een beetje spierpijn heb ik dus nog wel. En blaren, ondanks mijn Tefa's. Daarnaast liep ik in een groep van 3 dames die niet gelijke lengte benen hadden als ik. Heb dus meer de marathon gelopen dan de 20 km HHH.

En ja, Valentijn...Wij genieten er fijn van mee. We gaan dit keer uit eten. Veel meer dan uit eten en naar een slecht hoorbare film is er in Bamako niet bij. Is toch wel heel anders dan de mogelijkheden in ons oude vertrouwde Den Haag. Maar je hoort ons niet klagen. Al levend tussen de Malinese bevolking, valt het me keer op keer op, hoeveel meer we hebben in het Westen. Al zien we het niet altijd zo, omdat we ons blindstaren op de dingen die we niet hebben en een ander wel.

Happy Valentine!!

Geen opmerkingen: