09 januari 2005

Waardeer elkaar in 2005!

De eerste weblog in het nieuwe jaar, het heeft even geduurd...Ik moest even weer wat inspiratie opdoen en uiteraard bijkomen van onze reis naar Freetown. Een geweldig avontuur en een reis waar we veel van geleerd hebben. Maar ja, het blijft uiteraard geen vakantie, nu gaan we weer volop aan de slag. Met het leren van Bambara, maar ook met ons 'toekomstige' werk. Daarover meer in een van de volgende weblogs. Deze keer wil ik het hebben over het uiten van waardering.

We zagen in Freetown zo'n geweldig voorbeeld hiervan. En ik moest er ook weer aan denken toen ik een artikel las van een oud-collega in het P-blad. Haar artikel ging in dit geval over het tegenovergestelde van het uiten van waardering: roddel.

Sja, hoe makkelijk is het vaak niet om je meer over te geven aan de roddel, dan aan het uiten van waardering tegenover elkaar. Zoals gezegd, het goede voorbeeld uit Freetown. Het vond overigens wel plaats binnen de muren van de kerk. Anco en ik hadden de eer om een zondag mee te gaan naar een Sierra Leonese kerk, nou dat hebben we geweten ;-) Het was toch wel even iets anders dan wat wij gewend zijn in Mali, waar toch de Franse invloed (i.p.v. de Engelse in Freetown) zichtbaar is in de diensten. Waarbij ik overigens niet zeg dat het een slechter of beter is dan het ander, het is gewoon anders.

O ja, de betreffende zondag was het een zondag waarop de voorgangers werden bedankt. En bedankt werden ze, op een geweldig hartelijke manier. Per rij kwamen gemeenteleden naar voren, deden iets in de collectemand en omhelsden de voorgangers (2 in totaal) innig onder het geven van bemoedigende woorden. En dat alles aangekleed met krachtige muziek. Nou, dat was me een waar feest om te zien en om aan deel te mogen nemen. Al voelden we ons natuurlijk als Nederlanders wel een beetje een vreemde eend in de bijt. Wat is dat toch soms, waarover we ons heen moeten zetten? Heeft Anco overigens minder last van dan ik, maar da's weer een heel ander verhaal ;-)

Maar goed, het zette me wel aan het denken. Praat positief over en naar elkaar en laten we elkaar in 2005 met name bemoedigen, op welke plaats en in welke situatie dan ook. Opdat we hierbij niet egoïstisch te werk gaan, maar de ander uitnemender achten dan onszelf. Overigens een citaat uit de bijbel: Fillipenzen 2:3...

Geen opmerkingen: