30 april 2011

Volgend jaar Koningsdag?

Heerlijk was het vanochtend, struinen over de Vrijmarkt in Rotterdam. Al leek het niet zo druk - qua kramen en bezoekers - als twee jaar geleden...

Elk familielid had wel een eigen lijstje van dingen die men graag zou willen vinden. Maar toch kwamen we tot de conclusie dat de tijden sinds Marktplaats er is, veranderd zijn. Nu kun je het hele jaar door dingen via internet verkopen en daardoor lijkt de kwaliteit er op rommelmarkten er op achteruit te gaan.

Desalniettemin heb ik me prima vermaakt. Al was het alleen al om de vriendelijke Turk die ons een heerlijk broodje Kebab overhandigde :) Ook had ik - volgens Anco - aantrekkingskracht op kraamverkopers voor het goede doel. Zo heb ik tomaten gekocht voor een kindertehuis in Roemenië, een knuffeldierpakket voor Thailand en bijna een hoed voor een onderwijsproject in Kenia.

Op zulke momenten vind ik het interessant om het verhaal achter de mens te ontdekken. Waarom is iemand zo gepassioneerd over het project waar men voor staat?

Onderweg vroeg ik me af vanaf welk jaar we eigenlijk Koninginnedag vieren?
De eerste koninginnedag was op 31 augustus 1890. Deze werd gevierd op de verjaardag van Koningin Wilhelmina. Daarvoor bestond er niet zoiets als een koningsdag. Koninginnedag is altijd op 31 augustus gevierd totdat koningin Juliana de troon besteeg. Pas in de jaren 50 van de vorige eeuw werd het een officiële vrije dag. [kunst-en-cultuur.infonu.nl]

Zal met de troonsbestijging van Willem-Alexander een eerste Koningsdag gevierd worden? De tijd zal het leren... Al is mijn associatie bij het woord Koningsdag toch een andere. De feestelijke dag dat de hemelse Koning naar aarde terug zal keren...wel toepasselijk in de tijd vóór Hemelvaart en Pinksteren, waarop we gedenken dat deze zelfde Koning opvoer naar de hemel (na te lezen in Handelingen 1: 1-11)...

Laat ik afsluiten met iets heel anders. Tijdens onze tocht door Rotterdam, kwamen we ook meerdere nesten van meerkoeten tegen, heel dicht langs de waterkant. Ze trokken zich niets van de voorbijgaande mens aan en bouwden gewoon verder aan hun nest (met jongen). Tussen de takken door zag je ook afval uit het nest steken. Wel eens een meerkoet zien slepen met een plastic rietje? Wikipedia: "Het nest wordt aan de waterkant gebouwd van riet en waterplanten, maar ook van drijvend afval zoals stukken papier of plastic."


Geen opmerkingen: