21 april 2011

Moet je zien!

De afgelopen dagen ben ik enorm bemoedigd door drama, dans en muziek. Een geweldige manier om stil gezet te worden bij de diepere betekenis van Goede Vrijdag en Pasen. Kijk en geniet je met me mee?

Elk jaar wordt er een zogenaamde 'Resurrection dance' rond Pasen (soms ook Kerst) uitgevoerd ergens in de wereld. Dit keer Texas in de VS. Maanden oefenen groepen afzonderlijk op verschillende pasjes om dit vervolgens in het openbaar 'spontaan' op te voeren. Deze vorm van dans is ook bekend onder de naam Flashmob.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik bijna elke keer met kippevel zit te kijken, zo gaaf vind ik het. Dans en muziek is wat mij betreft een enorme binnende factor en daar geniet ik als kijker ook van. Nieuwsgierig geworden? Kijk dan naar de uitvoering van 'Dance your shoes off' - in de letterlijke zin van het woord :) Kijk en geniet!



Uniek was ook de opvoering van 'the Passion' in Gouda...De website beloofde: Een passiespel over de laatste uren van Jezus' leven en over zijn opstanding uit de dood. Opgevoerd door bekende Nederlandse artiesten. Een megagroot, indrukwekkend evenement middenin de lichtstad Gouda.

En dat was niets teveel gezegd wat mij betreft. Ik heb letterlijk op het puntje van de bank gezeten, zo bijzonder vond ik het. Daarbij keek ik niet alleen naar het passiespel 'an sich', maar ook naar de technische hoogstandjes en de manier waarop het lijdensverhaal modern werd vorm gegeven. Wauw! Het heeft diepe indruk op me gemaakt!

Je kunt het geheel terugkijken op 'Uitzendinggemist.nl'. Een echte aanrader tijdens de Paasdagen. Nog niet geheel overtuigd? Bekijk dan onderstaand fragment waar Judas een bekend liedje van Marco Borsato naar 'zijn hand' zet...


Gezegende Paasdagen!

Geen opmerkingen: