27 november 2009

Overal schapen

Heb deze vrijdag genoten van het straatbeeld, minder van de drukte ... ;-) Iedereen maakt zich op voor het Tabaski (schaap) feest. Het was echt een drukte van jewelste!

Ben voor de zekerheid maar op de fiets door de stad gegaan, met de auto is er geen komen aan. Ik hoor terwijl ik deze Weblog schrijf ook wat rotjes buiten afgaan. Lijkt wel of het Nieuwe Jaar al in Mali is aangebroken. Dat iedereen feest viert met familie (uit Bamako) is wel duidelijk.

Heb mijn vriendin even kort opgezocht, het betekent veel voor Malinezen als je tijdens de feestdagen even je gezicht laat zien. Vol trots liet ze me ook haar nieuwe werkplek (naaiatelier) zien. De baas liet me thee brengen en binnen no time ben je in gesprek. Kom je uit Nederland? Dat is toch het land van de melk en de vele koeien? Ja, lach ik, en de fietsen en de kaas. Je verveelt een Malinees niet snel, men vertelt altijd lachend hetzelfde grapje.

Tijdens deze dagen krijg je ook een beetje een Kerstgevoel. Mannen en vrouwen dragen hun mooiste kleding, op elke hoek van de straat komt er wel een schaap voorbij. Het mooiste plaatje van vandaag vond ik wel de jongen met de ezelskar met een koe achterop. En de koe maar protesteren...


Al een paar keer eerder had ik een koe vastgebonden op een kar gezien, maar iedere keer had ik of mijn fototoestel niet bij me of was ik te laat met het nemen van de foto. Nu zag ik dan ook mijn kans.

Op mijn mountainbike pakte ik mijn fototoestel uit mijn tas. Om vervolgens de hoes tussen mijn tanden te nemen en met één hand achterstevoren op de fiets onderstaande foto te nemen. En dat tot twee keer toe ... De jongen dacht echt dat ik toch wel een beetje gek deed om hem met koe en al op de foto te nemen.

En toen kwam ik ook nog eens naast hem fietsen om hem de foto te laten zien... Je zag hem denken ...

Thanksgiving
Vandaag hebben we ook met onze (Amerikaanse) collega's Thanksgiving gevierd. Lekker eten, spelletjes, American football, een film en kampvuur staan dan traditioneel op het programma.

Toen ik op mijn fiets door de stad reed had ik ook echt een dankbaar gevoel! Voor het leven in Mali, de vrienden om ons heen, een over het algemeen goede gezondheid, ons team en de mogelijkheid om Gods werk te mogen doen op een unieke plek, en een uniek tijdstip.

We wensen jullie allen vanuit Mali een goede tijd toe, ter voorbereidig op de feestdagen!

Geen opmerkingen: