05 juni 2009

Jarig in Mali

Laat ik als eerste, edele daad deze blog eens vernieuwen op mijn verjaardag ;-) Zag tot mijn schrik (alhoewel....) dat de laatste alweer van een tijd geleden stamt.

Gezien mijn verjaardag vandaag leek het me wel toepasselijk om het onderwerp Jarig in Mali aan te halen. Niet zozeer of ik me jarig voel in Mali - niet zo erg, maar wellicht niet anders dan in NL - maar hoe de gemiddelde Malinees zijn verjaardag viert.

Niet eigenlijk om eerlijk te zijn! Ik heb het er nog eens uitgebreid met Moussa over gehad waarom niet. Ik wist wel dat velen de exacte dag dat ze geboren zijn niet weten. Kun je je het voorstellen? Daarnaast is het geen traditie om je verjaardag te vieren in Mali.

Dat is voor mij niet genoeg. Waarom is het geen traditie? Geld - althans het hebben van geen geld - komt dan toch ook weer om de hoek kijken. Maar niet alleen. Gemiddeld haalt 1 op de 4 kids maar hun 5e verjaardag. Dat is niet mis! Voor je 5e heb je als gezin dus nog niet zo heel veel te vieren, omdat het kind nog erg kwetsbaar is voor allerlei ziekten waaraan hij of zij uiteindelijk kan overlijden.


Niet zo'n blij bericht (en dat op mijn verjaardag ;-), maar wel de naakte waarheid! Een vriendin van mij vindt dat ieder kind eens een verjaardag moet hebben gevierd. Om die reden organiseerde ze een prinsessen verjaardag voor een Afrikaans meisje uit haar team.

Een waar feest was het voor haar en hen die waren uitgenodigd. Zoiets hadden ze nog nooit meegemaakt: een mooie roze taart, spelletjes op het binnenplein, sieraden maken, het hield niet op. En dacht ik nog enigszins cynisch dat een prinsessen thema wellicht niet zou aanslaan in een land als Mali...Helemaal mis natuurlijk! Want ieder meisje diep in haar hart wil wat zijn? Juist ja, een prinses!

Jullie vragen je nu natuurlijk (nieuwsgierig) af hoe ik mijn verjaardag ga vieren? Vanmiddag wat boekclub leden (wordt binnenkort opgestart) / vriendinnen uitgenodigd. Middagje in het zwembad en daarna kleine hapjes (allemaal vanaf "scratch" bereid) en hopelijk spelletjes.

Een warme groet vanuit Mali!

p.s. Deze weblog schreef ik vanuit mijn bed, dus uitslapen doe ik ook op mijn verjaardag ;-)

Geen opmerkingen: