20 januari 2009

Living beyond yourself

De titel van onze nieuwe bijbelstudie met vrouwen van verschillende pluimage / zendingsorganisaties...Een aansprekende, maar enigszins 'enge' titel, waarmee de verwachtingen hoog worden ingezet.

Na onze studie gisterenavond dacht ik na over datgene wat er was gezegd. We hebben een groep vrouwen die allemaal in 'hetzelfde zendings-schuitje' zitten en hierdoor eerlijk naar elkaar zijn over de goede en minder goede dingen van het zendingsleven. Op die manier kun je elkaar tenslotte ook tot steun zijn.

Voor Anco & mij is het leven in Mali soms inderdaad 'living beyond yourself'...Maar des te meer juist ook voor de christenen in Mali. Hoeveel tegenstand zij vaak niet krijgen van familie - levensbelangrijk in de Malinese cultuur - wanneer zij besluiten om Jezus na te volgen. En toch is het meer dan de moeite waard.

Ikzelf moest nadenken over hoe ik in de video ministry sta...Hoe vaak ik me wel niet achter de oren heb gekrabt de laatste weken, wanneer ik dacht dat dit echt te hoog voor me gegrepen was. Dat iemand anders het maar moest doen, omdat ik me niet geschikt achtte voor de taak.

Toch zie ik de laatste tijd doorbraken die er niet zouden zijn geweest als we niet door hadden gezet. Soms is het zo aantrekkelijk op te geven, omdat onze plannen nu eenmaal niet zo uitpakken als we ons hadden voorgesteld. Hoe verrassend in een zo andere (Malinese) cultuur?
;-)

Ik voel me weer aangespoord om niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar Gods weg te zoeken in alles wat we doen. Living beyond yourself is werkelijk over dingen doen die je niet uit eigen kracht zou kunnen en willen doen. En dan laat je je door de ongemakken in het dagelijks leven wat minder van de kaart brengen. En krijg je weer een duidelijker zicht op de dingen die echt van belang zijn!

Geen opmerkingen: