05 oktober 2006

Container in Bamako ;-)

Was de container in de vorige weblog “bijna” in Bamako, inmiddels weten we dat hij 'echt' in Bamako is gearriveerd. We hebben hem (of haar ;-) nog niet met onze eigen ogen gezien, maar we mogen erop vertrouwen dat hij echt bij de douane staat.

Nu is het wachten op de papieren om de container vrij te krijgen. Onze vorige container heeft aardig lang bij de douane gestaan, dus we hopen van harte dat het dit keer minder tijd en geld in beslag gaat nemen. Vertrouwen daarin hebben we wel, omdat het in onze ogen anders, beter, geregeld is dan de vorige keer.

In onze Malinese kerk hebben we een christen gevonden die van beroep “transiteur” is. Hij houdt zich dagelijks bezig met het papierwerk en de bedragen daaromheen die nodig zijn om een container Mali in te voeren. Ook komen onze spullen nu op naam van CPAM (NGO voor het ziekenhuis in Koutiala) binnen, omdat er spullen in zitten die nodig zijn voor het werk in Koutiala.

Voordat de container op ons erf verschijnt, krijgen we bezoek uit Nederland. Arianne, Anco's zus, en vriendin Marlies komen vrijdagnacht aan in Mali. We zijn erg benieuwd hoe zij Mali zullen ervaren en meerdere collega's hebben al suggesties gedaan om de twee weken dat zij hier zullen zijn te vullen.

Het is voor ons alweer even geleden dat we bezoek in Mali hebben gehad. Marc & Janneke zochten ons op in januari 2005. Nederlands bezoek is dan ook meer dan welkom ;-) Het vergt wel even een aanpassing binnen ons huis. De logeer/werk kamer is sinds 2005 meer werk, dan logeer geworden. Tijd om een en ander op te ruimen en in te richten voor het komende bezoek.

Anco moppert wel eens dat het allemaal 'slechter' is geworden nadat ik ook mijn intrek heb genomen in de werkkamer. Kort na onze terugkomst in Mali. Voorheen werkte ik vooral in de woonkamer, een warmere (geen airco), maar vooral ook 'meer afleidende' omgeving. Nu kan ik als het ware de werkdeur achter me dichttrekken en genieten van een boek, film of spelletje in de avond. De visuele verleiding om altijd bezig te zijn met werk is minder groot.

Voorlopig blijven we in Bamako, naast wellicht toeristische attracties met Arianne en Marlies. De tweede week van november staat er weer een reis gepland, dit keer naar Guinee (de Hope Clinic). We zullen dan, samen met een groepje Amerikanen, werken aan het 'technisch klaarmaken' van de kliniek.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi hoi,

Goed om jullie weblog te lezen!
Ik hoop dat jullie snel de container zullen hebben.

Ik ben trouwens een boek aan het lezen, Sneeuw in Afrika, van Frans Willem Verbaas.
Het gaat over een nederlands echtpaar die op visite gaat bij vrienden van hun die in Mali wonen.

Hij beschrijft uitgebreid hoe het leven in Mali is en hoe het land "aanvoelt" en overkomt en wat oa de gewoontes zijn.

Echt ver ben ik nog niet dus weet niet hoe het verder gaat. maar voor mij was het boek heel herkenbaar voor hoe Afrika "is".
Maar ik denk dat het voor jullie meer herkenbaar is. (land stad etc)

meer info:
http://www.eo.nl/portals/programs/episode.jsp?episode=7135054

Groetjes en heel veel succes, zegen en alle goeds.
Liefs Yolanda