01 september 2005

Lang leve Nederland!

Er zijn van die dagen, ja ook in Mali, dat je het liefst even wegkruipt onder een paar wollen dekens. Althans, dekens, lakens is wellicht beter nu met de hitte van de dag. Maar goed, het idee is duidelijk denk ik ;-)

Laat dat idee nu al ruim 2 dagen door me heen gaan, heb het overigens ook al in praktijk gebracht. Heb je net een intensieve week achter de rug met collega's, een conferentie, buitenshuis eten. En dat terwijl je net dacht: heerlijk, hoef een paar dagen niet voor onszelf te koken...Kom je thuis, denk je he he, heerlijk dit voelt vertrouwd. En ja hoor, voel je je vervolgens zo beroerd dat je wereld bestaat uit naar de wc gaan, NIET eten (vanwege de lucht die niet te verdragen is), slapen (want moe ben je wel, maar waarvan?), etc.

Je man voelt zich wel OK en krijgt de kans om naar Koutiala te gaan om wat dingen te bekijken. Tuurlijk wil je dat hij gaat, uitgelezen kans om mee heen en terug mee te kunnen rijden, maar stiekem toch ook weer niet. Komt je dit bekend voor? Vast wel ;-) Heeft iedereen wel eens, van die dagen.

Maar toch moet ik mezelf eerlijk bekennen, en jullie met mij, dat ik dan meer dan anders terug verlang naar een retourtje Nederland. Het land waar alles zoveel makkelijker lijkt te gaan, helemaal nu dat zicht vertroebeld raakt als je bijna een jaar in Afrika woont. Ja, eerlijkheidshalve moet dat ook gezegd worden.

Maar ook deze dagen / momenten zetten je aan het denken. Ik ben een heuse denker, voor degene die dit nog niet wisten ;-) Wij, of ik in dit geval, verlangen terug bij ziekte naar het 'betere', wat dat ook mogen zijn. Maar onze Malinese vrienden / kennissen, waar verlangen zij naar op zo'n moment? Iets beters kennen ze over het algemeen niet, al weten ze terdege dat een tijd van ziekte 'slechter' is.

Keer op keer moet ik dan ook weer bekennen dat dat Nederlandse er toch wel nog erg in zit. In Nederland sta je tenslotte ook niet stil bij het feit dat je een dag weer gezond bent doorgekomen. Nou, hier in Mali leren we dat wel van de Malinezen om ons heen. Gezondheid is geen dagelijks goed en daar ben je dus zuinig (maar zeker ook dankbaar) op.

De regentijd die nu is aangebroken brengt ook veel ziekte met zich mee. Zoals ook gezegd in onze laatste nieuwsbrief trekt de regen nu eenmaal ook meer, andere muggen aan. Bij ons in de garagepoort (¾ afgesloten ruimte) hoef je niet meer zonder muggenspray naar buiten te gaan. Voor je het weet heb je zo een paar beten. Gemene beter, groter dan voorheen. Vandaar mijn titel voor deze ietwat minder zonnige dagen: Lang leve Nederland!

p.s.
Spreek je me van het weekend weer, dan is de situatie alweer anders, zeker weten ;-)

Geen opmerkingen: