22 juni 2010

Heb jij een JA gezicht?

Zoals "beloofd" nog een dieper kijkje in de keuken van het eerste "Vrij Zijn"weekend. Excuses voor hen die vinden dat ik er te erg over door draaf, maar ik kan nu eenmaal niets anders denken dan: iedereen heeft baat bij gebrachte boodschappen :)

Bovenstaande vraag (in mijn geval: Heb IK een ja-gezicht?) heeft me enorm aan het denken gezet tijdens en na het weekend. Helemaal als het gaat om mijn eerste reactie op een vraag die iemand me stelt. Is mijn eerste reflex dan "Moeilijk, nee" of kijk ik meer naar de mogelijkheden die in het verlengde liggen van de vraag. Het zogenoemde NEE-gezicht is altijd kritisch, gesloten, hij / zij durft geen risico's te nemen en heeft moeite om te ontvangen.

Het zal ons niet verbazen dat Jezus een JA-gezicht had. Hij zei tegen iedereen JA, behalve tegen de huichelaars. Wat je doet bepaalt (overigens) niet je status, maar wat Jezus heeft gedaan voor jou! Na een bevlogen boodschap van Wilkin v/d Kamp kon ik niets anders wensen dan dat mensen om mij heen ook als eerste een "JA-gezicht" bij mij zullen zien :)

Wilkin van de Kamp, Martin Koornstra en Willem Ouweneel (Nieuwe-neel zoals hij zichzelf plagend noemde) gaven om de beurt boodschappen mee om ons te prikkelen, om na te denken over de positie die we (als christenen) innemen in de maatschappij. Ik kan ze hier niet allemaal volledig uitwerken, maar ik zal een aantal prikkelende uitspraken noemen die me bijgeblijven zijn tijdens en na het weekend:
  1. Durf jij als enige uit (de boot) te stappen, wanneer anderen, omstandigheden je ontmoedigen dit te doen?
  2. Soms moet je God niet vertellen hoe GROOT je probleem is, maar het probleem hoe GROOT God is. Durf te gaan staan op Gods beloften waar de bijbel vol van staat.
  3. Laten we blij zijn om elk wonder, hoe klein ook. We verwachten vaak grote dingen van God, waardoor we de wonderen onder ons neus over het hoofd zien.
  4. God kan Zijn ogen niet van je af houden! Hij doorziet al je gedachten, gevoelens en weet wat je nodig hebt op elk moment.
  5. Het gaat er niet om hoeveel boeken je geschreven hebt (in Ouweneel's geval :), maar om de hoeveelheid licht van Jezus die je hebt laten zien!
  6. (Uitspraak Afrikaanse voorganger): "Alles is geoorloofd, behalve zondigen!"
  7. "Dus wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn..." (Joh 8: 36). We waren allemaal slaaf van de zonde (slaaf van je werk, slaaf van goedkeuring van anderen, ...) toen we God niet kende, maar nu zijn we vrij. Een slaaf heeft geen vrijheid, geen perspectief. Hij kent geen échte vreugde. Creativiteit wordt uitgebannen. "Laat u dan niet opnieuw een slavenjuk opleggen!"
  8. Christelijke vrijheid is slavernij aan Christus!
  9. Winnen door te verliezen (Bergrede)! De kern van het Evangelie is geven (Joh. 3:16). Loslaten is terug verdienen. Investeren in het kleine, levert GROTE resultaten op.
  10. "Heb God lief en doe wat je wilt" - Augustinus. Let op wat christelijke vrijheid inhoudt: Je mag alles, maar je wilt niet alles (meer)...
Zomaar een greep uit de dingen die geleerd werden tijdens het weekend. Mijn excuses als sommige uitspraken niet helemaal tot hun recht komen, omdat het het beste begrepen wordt in zijn geheel.

Laat dat dan ook direct een aanmoediging zijn om de kans te grijpen een (volgend) weekend van "Geboren om Vrij te zijn" mee te maken. Het zal alles behalve saai zijn, maar laat ik u / jou voor één ding waarschuwen. Je wordt aan het denken gezet en u / jij zult dingen binnen uw / jouw leven met andere ogen gaan bekijken! :)

1 opmerking:

Unknown zei

Ik kan me best voorstellen dat je enthousiast bent! Dat kan bijna niet anders na zo'n inspirerende boodschap.