06 januari 2010

Sheep wash

Nogmaals een heel goed en gezegend Nieuw Jaar toegewenst. Het is moeilijk te geloven dat het alweer 2010 is, het jaar waarin we 7 jaar uit Nederland weg zijn.

Zal de komende tijd doorzetten met een fotoblog, geeft wat meer kleur aan de dingen die worden geschreven.

Sheep wash





Raar keek ik op in Senegal toen ik een jonge man schapen de zee in zag dragen. Of slepen zoals te zien is op de eerste foto! Ik besloot wat dichterbij te gaan, een praatje te maken en te vragen of ik foto's mocht schieten van hetgeen hij aan het doen was.

Waarom? was vraag nummer één. Logisch...Nadat ik hem had uitgelegd dat we in Nederland geen schapen wassen (hoe raar kan dat zijn?) en ik mijn familie en vrienden (afwijkende) Afrikaanse gewoonten wilden bijbrengen, was hij akkoord. Al bleven zijn wenkbrauwen wel wat langer omhoog staan toen ik vertelde dat schapen in Nederland helemaal niet worden gewassen, al helemaal niet in het zoute water van de zee...

Het zal een ieder bij het zien van de foto's niet verbazen dat ook de schapen niet zo happy waren de zee te worden ingedragen. Ze werden letterlijk schoon gescrubd (met zand), half verzopen, om er vervolgens brandschoon uit te komen (zie foto 2). Met als doel: schoon levend vlees ter ere van het Tabaski feest.

Enige hilarische momenten leverde het wel op wanneer een schaap ontsnapte en er vervolgens als een haas vandoor ging. Foto 1 toont de methode die gehanteerd wordt met een schaap dat gevangen wordt, nadat het meerdere keren was ontsnapt. En de lammetjes hobbelde er achter aan, al blatend: Mama, wat overkomt ons nu?

Je zal maar een schaap (of ander dier) in Afrika zijn ;) Beh!

1 opmerking:

Unknown zei

Lieve Anco en Ewien,
Ook voor jullie een heel gezegend en gezond 2010 toegewenst. John en Jolanda.