23 maart 2009

Fototrip N'Torosso

Op zaterdag maakte ik een (foto)trip naar N'Torosso, een van de
meisjes bijbelscholen in Mali. Om heel eerlijk te zijn had ik er niet zo heel veel zin in (gewoon moe van het vele reizen en het filmen in de felle zon), maar het werd een prachtige dag.

Collega's wilden dit bezoek afleggen, omdat ze er taalstudie een jaar geleden hadden gedaan. En sindsdien niet meer terug waren
geweest. Het bezoek was dus bedoeld om wat cadeau's te brengen en er gewoon te zijn, met de mensen te praten en te zitten. Tijd voor elkaar nemen is erg belangrijk in Mali!

Ik ging 'alleen' mee om foto's / video te maken van het hele gebeuren. De meegebrachte cadeau's waren namelijk gedoneerd door een kerk die graag foto's wilden zien van de 'echte overdracht'.

De bijbelschool is echt een mooie plek om te zijn, alle faciliteiten zagen er goed verzorgd uit, ondanks dat er niet genoeg water is (een extra put is nodig) en men geen electriciteit heeft. De blijde sfeer viel me echter op en weer werd ik er bij stilgezet dat Malinese christenen over het algemeen blijheid kennen in (materiele) armoede.

Ook was ik blij verrast door het aantal studenten (en vrouwen) dat studeert op de school. Het is niet eenvoudig in deze tijd om de roeping van dominee te hebben, omdat het een onderbetaalde baan is (soms werken dominees maanden zonder salaris) en de vrouwen over het algemeen niet staan te popelen om een dominee te trouwen.

Dan het verhaal achter de foto's. Op de eerste worden de spullen verdeeld en staat de hele groep geduldig te wachten tot een en ander hen wordt aangereikt. Op de tweede foto lopen we met kinderen naar de klaslokalen. Zoals je ziet heeft iedereen wel een kind of twee aan de hand. Ikzelf had ook twee kinderen aan de arm, omdat ik ondertussen ook nog probeerde foto's te maken ;-)

Op de laatste foto zie je de slaapplekken van de studenten. Geen luxe, maar toch blijheid vanwege het feit dat ze op deze door God gekozen plek mogen zijn. Bidt voor deze studenten, die een belangrijke, maar zware taak te wachten staat. In een land waar zo'n 95% Moslim / animist is, moet je van goede huize komen om je taak als dominee met blijheid en doorzettingsvermogen te ondernemen.

Geen opmerkingen: