26 oktober 2005

De bezem erdoorheen halen

Hier in Mali kunnen we over het algemeen het Nederlandse nieuws goed volgen. Zo nu en dan kijken we zelfs het Journaal via internet. Het Nederlandse nieuws blijft ons zo nu en dan verbazen, helemaal wellicht ook omdat je het, wonend in een totaal ander land dan Nederland, in een heel ander daglicht plaatst. Neem nu onderstaand (samengevat) bericht, te lezen op de nieuwssite nu.nl.

Wijn: opleiding tot heks fiscaal aftrekbaar
Wie een opleiding tot heks volgt, kan de kosten aftrekken voor de belasting. Voorwaarde is dat de opleiding leidt tot een betere financieel-economische positie van de betrokkene of dat de scholing nodig is voor het op peilen houden van diens vakkennis.

Dit gold bijvoorbeeld voor een vrouw, die optreedt als actrice bij festiviteiten en bedrijfstrainingen. Ze wilde haar activiteiten uitbreiden door workshops te geven over de Middeleeuwen en hekserij. Daarom volgde zij de heksenopleiding, die volgens Wijn voor een belangrijk deel was gewijd aan alternatieve geneeswijzen, wichelen en dergelijke. Naar het oordeel van de Belastinginspectie kon zij zich met de opleiding "een belangrijk grotere vakkennis verwerven dan zij al bezat en zodoende haar vakbekwaamheid uitbreiden".

De opleiding tot heks is overigens niet erkend door het ministerie van Onderwijs. Ook zijn er geen vacatures bij het CWI voorhanden voor dit beroep. Wel bestaan die voor actrices en artiesten, voegt Wijn er aan toe.

Bij het lezen van dit bericht, zakte mijn mond langzaam open. Het feit dat hekserij razend populair geworden is, ook onder de jongeren wist ik wel. Maar dat je nu geld kan terugvragen én krijgen bij de belasting???!!!! Dat menen we toch met z'n allen niet serieus. In mijn Wassenaarse tijd, als Webcoördinator, ben ik al eens in de pen geklommen met een jeugdsite bezoeker die een link wilde hebben naar haar heksensite vanaf de Wassenaarse gemeentesite. En dan praten we over een meisje van 10 jaar, die serieus bezig was met hekserij en alles wat daarbij kwam kijken.

Het raakt me keer op keer hoe 'makkelijk' de samenleving deze dingen accepteert en hoeveel interesse hiervoor ook aanwezig is. Verbazend is het niet, omdat we toch in het New Age tijdperk leven. Maar toch bekruipt me het gevoel dat mensen niet meer voldoende inzien en nadenken over de consequenties die met een stap als deze samengaat. Hekserij is in mijn ogen niet om mee te spotten en zeker al niet om mee te spelen.

Vertaal ik het naar Mali dan zijn 'toverdokters' aan de orde van de dag. Ben je bang voor je examen? Breng dan een bezoek en koop een 'ingestraalde' pen, zodat je er zeker van bent dat je je examen gaat halen. Nieuw kind in de familie? Je kunt maar beter even langsgaan bij de toverdokter om te zien of het kind een goede tijding meebrengt. Zo niet, dan krijg je allerlei opdrachten om een en ander weer in de juiste banen te leiden.

In dit alles, klein of grootschalig, zijn Malinezen bijzonder gedisciplineerd. Ook in bijvoorbeeld de Ramandan nu. Ook al is het gemiddeld 35 graden de hele dag door, toch weigert een goede Moslim om ook maar een druppel water te drinken. Je mond spoelen kan nog net, maar daar blijft het tot zonsondergang bij.

Ik weet niet zo goed wat ik met deze weblog wil zeggen, maar één ding weet ik wel. Weet goed welke wegen je inslaat in het leven, en welke consequenties hiermee gepaard gaan. Zo hoorde ik gisteren dat een 16-jarig meisje bijna haar baby verloor, omdat Moslims nu eenmaal een vrouw die op het punt staat te bevallen 'tijdens de Ramadan' niet mogen benaderen, laat staan aanraken. Hoe ver willen we gaan?

Geen opmerkingen: